IMG 1190

Kalenderen siger juli, varmegraderne hamrede ind på termometeret, bum 31 grader i skyggen i den første uge. Der tændes op i grillen, røde bøffer med tilhørende drikke. Ja det taler ikke ligefrem for havørred succes på kysten i de lyse timer. Jeg begyndte at indstille mig på at sommeren var kommet ”endelig ” så småt begyndte jeg at forberede mig på, at det var natte timerne der skulle tages i brug, for at få havørrederne i tale.  Men som så mange andre år blev vi danskere skuffet, varmen forsvandt, vejret blev omskifteligt, regn og blæst satte dagsordnen.

Synderens bekendelser.IMG_1199

Niklas ringede til mig i går aftes, er du klar blev der spurgt? Nej Nej, den fest trak ud, jeg er helt færdig! Jeg kunne nu sagtens have taget med Niklas til kysten et par timer, men jeg havde en helt anden plan. Det omskiftelige vejr havde fyldt mit hoved et par dage, gammelt bekendt skab med træk fisk på hot spottet nær min barndomsby Assens skulle stå for skud og det var noget jeg skulle på egen hånd. Jeg måtte jo så krybe til bekendelse med en tlf. opringning tidligt her til morgen, med meldingen om et vanvittigt fiskeri.

Bonanza i badekarret.

Når der har været varme perioder og vejret pludselig skifter til regn og rusk, kan denne plads blomstre som bare pokker, normalt betegnes den som en forårsplads, men jeg ved at den holder fisk hele året rundt, der er et par vandløb som løber ud i Lillebælt ikke langt derfra. Så der er mange fisk der trækker forbi i løbet af sommeren for at nå frem til brudesengen. Jeg havde afsat et par timer til badekaret. Jeg landede på P- pladsen kl. 04.30, og var i vandet kort tid efter. Det var stadig lidt tus mørke på vestkysten. Helt perfekt tænkte jeg, svag vind fra vest, overskyet, lidt små byger ind imellem. Jeg stod så der i vand til knæene med min lette # 5 fluestang og lagde linen ud, med en sort sølvræv for enden af forfanget. Og fluevalget skulle vise sig at være det rigtige. Efter 20 min blev linen strammet kraftigt op, woowh det var helt klart en fisk med størrelse på! Jeg fightede fisken et godt stykke tid, den var tilsyneladende ikke tilfreds med situationen, jeg kunne mærke at den slog fra side til side med hovedet under vandet. Jeg fik håndlandet en pæn havørred på 63 cm. 2,9 kg. Kort efter, stod jeg igen i vand til knæene og lagde line ud, erfaringen siger at du skal holde dig til når der fiskes efter træk fisk, spild ikke tiden på billeder osv. for det hele kan være forbi når du er færdig med at skyde billederne. Vent med det, fisken render ingen steder når den først ligger på stranden, de trækkende flokke af havørreder kan være hurtigt inde på pladsen og hurtigt ude igen, dette fiskeri kan vare 30 min. til halvanden time efter vandskiftet. Jeg lagde som sagt linen ud, tog et par varierende indtag på fluen, lyset var efter min mening brudt for IMG_1203meget frem til sorte fluer, så jeg tog flue skiftet til en Pattegris original i str. 6 med kobber bassen som ophænger.  5-10 kast med varierende indtag på fluen udløste at fluen blev stoppet i et hårdt hug, woohw tænkte jeg prompte, igen? En fisk i samme størrelse stod ud af vandet. Fighten var på niveau med den første, fuck det er sindssygt det her tænkte jeg, jeg fik landet endnu en flot havørred, 61 cm. 2,75 kg. Jeg må indrømme jeg kunne ikke holde mig tilbage, jeg måtte af med glædes skriget, jaaahhh lød det højt kl. 05.30 på Aborg strand. Hurtigt fik jeg en kop kaffe og et stykke mad, mens jeg sad der på trappen og spejdede efter havørreder. Jeg stod kort efter igen i vand til knæene lidt syd for pladsen, hvor jeg havde fået de to første fisk. Linen blev lagt ud over badekaret, fluen ramte vandet lige på kanten af sandrevlen. Bang!!!!!  Ja jeg fatter det stadig ikke helt, første kast efter kaffen og fluen blev inhaleret, og igen var der flex på klingen, fisken var igen i den pæne ende, 58 cm. 2,2 kg. Jeg satte mig efter endt fight, op på trappen med kaffen og tænkte fuck et vildt morgenfiskeri i badekarret, mens jeg kiggede ned på de 3 stk. flotte havørreder jeg inden for de sidste par timer havde fightet og landet. Jeg kom ikke i vandet igen, i stedet jeg nappede et par kopper kaffe mere, mens jeg nød udsigten og fugle livet på kysten i barndomsområdet.

Jeg håber vi ses på kysten her i sommer 🙂