Æbelø

Æbelø en sand perle…..

Æbelø er uden tvivl en af Danmarks smukkeste øer og den indeholder tilmed mange af de bedste og flotteste fiskepladser, som man næsten kun tør drømme om… Eneste problem er den lange gåtur til øen ( ca. 4 km ) vil man helt op til fyret så må man gå ca. 7 km langs østkysten for at nå destinationen som ligger på det nordligste punkt af øen ..

Det er altså en tur som trækker tænder ud og mange sejler derfor til øen , men som jeg altid har sagt, så har man altså ikke været på Æbelø hvis man ikke har gået turen derover og hjem igen.. “det andet er altså lidt snyd”

En længe aftalt fisketur til øen var planlagt og da dagen endelig kom, så var vejret desværre ikke noget at juble over da meldingen lød på blæst og masser af regn helt frem til midnat. Det skulle dog ikke slå et par friske fyre som Claus Frederiksen – Ejnar Madsen og undertegnede ud af kurs ,så vi tog udfordringen op og tog afsted kl 16.00 .

Vejen derover bød på masser af hilsner fra turister der var på vej hjem over, efter en dagstur til øen med mad og drikkelse. De kunne med lethed følge de nye pæle som Nordfynsk kommune har opsat for at øge sikkerheden efter et par meget triste begivenheder i området.

Ingen tvivl om at det blæste og at det kunne give os lidt udfordringer , men regnen så nu ikke så slem ud og derfor var humøret helt i top på vej derover. Vi slog lejer på Østerhovede, som er en af øens gode natpladser  og det så faktisk ud til at vi var de eneste på øen. Det mest positive var måske at havørrederne sprang fri af vandet med det samme gang på gang. Flere runder med forskellige fluer gav ikke noget og vi besluttede os derfor at gå ombord i vores medbragte pølser. En varm pølse ( 4 stk. ) på en fisketur kan holde liv i de fleste natten igennem og holde kroppen fyldt med energi efter den lange gåtur.

P7180017Efter en lille 1/2 times pause med pølser og hyggesnak delte vi os op , så vi kunne dække flere pladser og dermed berette og eventuelt tilkalde de andre til flere fangster.

Der kan sagtens være havørreder der hugger hårdt og brutalt på den ene plads og på samme tid på en anden plads kan de være totalt ligeglade med vores agn. Derfor er det en god ide at sprede sig lidt ud, så man dækker noget mere vand. Man tror nu også lidt mere på pladsen når man har den for sig selv.

Ejnar og Claus valgte at blive på pladsen og fordele sig på de 2 stenrev der ofte kaster fisk af sig. Min plan var at fiske de bedste pladser af på min vej til revet oppe ved fyret. Hvis jeg var heldig var vandet rent selvom det blæste en del og det betyder desværre ofte lidt for grumset vand.

Jeg gik afsted med det formål at fiske 2 gode pladser af på min vej derop og derefter give revet en chance hvis vandet var fiskebart.

Ved første stop gav pladsen ikke noget men vandet var da rent og jeg så da også flere fisk springe lidt længere ude , end jeg kunne kaste..

Den næste pynt har givet mig en del fisk og ens for alle har det ikke været ude på revet eller i det lille badekar der ligger på sydsiden af revet ,men derimod inde på det helt lave vand lige bag revet..

Derfor fisker jeg altid dette lille spot af først og jeg skulle også kun bruge 3 kast , før at min 906 Scott Radian var spændt godt op med en flot sommerfisk , der fik både hjulet og stangen på arbejde..

P7180037 Efter en god fight med en hel del springture kom den smukkeste sommerfisk glidende ind imellem blæretangen og de store sten , der danner ramme for denne sikre plads.

Den lyserøde pattegris sad godt placeret i munden og den var chanceløs , hvis det da ikke lige var fordi jeg havde planlagt at give den friheden efter et hurtigt billede..

Der er noget over at fange en fisk og derefter at påskynde og takke for kampen ved at lade den glide smukt og roligt tilbage i vandet igen.

Jeg tager  sjælden fisk med hjem om sommeren , da de nemt går i opløsning efter de mange timer på land  i de varme nætter . Man skal da også lige huske ,at det man eventuelt nedlæger skal bæres hele vejen hjem igen ..

En god fisketur rundt på øen og tilbage igen runder nemt og hurtigt 15 km , som i waders let føles som langt længere..

58 cm sommerfisk der får friheden igen

En hurtig sms til de andre om gevinsten og derefter gik jeg det sidste stykke op imod revet.. Bølgerne var perfekt og vandet var lidt grumset men helt klart fiskebart og det måtte være gode tegn tænkte jeg. Jeg var kun lige blevet færdig med at tænke og så skal jeg da lige love for at der kom vand ned for oven … Det var ikke det fedeste fiskevejr , men der var masser af fisk i luften og hvis de kunne tåle regnen så kunne jeg vel også..

Derfor gik jeg i gang med ydersiden af revet og der gik ikke mange minutter før den første fisk hang i luften med den lyserøde gris i kæften.. Desværre røg den af men det var bevist at der var hugvillige fisk på pladsen. På en lille 1/2 times tid var yderligere en fisk tabt og to flotte sommerfisk på ca. 45-50 cm landet og genudsat.

Ejnar havde ikke reageret på mine beskeder, om at der var fisk og derfor besluttede jeg mig for at ringe ham op.. De havde begge set flere gode fisk ude af vandet , men de havde ikke fanget noget og de havde heller ikke set beskeden jeg havde sent, så jeg fornemmede at de hurtigt ville indfinde sig i mit område.

Efter en halv times tid nåede de frem ,men  her var fiskeriet desværre mere eller mindre gået i stå. Da både regn og  blæst var tiltaget en del besluttede vi os  for at vende snuden og stængerne  tilbage til vores camp for lidt varm kaffe..

(Klokken var nu 23.30 ca.)

Efter kaffen som forgik i silende regn og tiltagende skydække blev vi ikke bare lidt fugtige men også lidt frustreret over denne vejr situation. Et hurtigt kig på telefonen kunne nu også fortælle at regnen ville fortsætte til kl 06.00 næste morgen  og derfor valgte vi at stoppe og begive os hjem over…

Gåturen i mørket

Er det ikke farligt at begive sig ud på en gåtur i mørket når man skal krydse den lange vadevej til parkeringspladsen…?

Jo det er bestemt ikke ufarligt , men med sindet i ro og et par ordentlige pandelamper , der kan “fange” alle de nye markeringer på Sikkerhed med en telefonvadevejen der har påsatte reflekser, så kan man godt gøre det uden problemer. Nu skal man jo ikke opfordre folk til at begive sig ud i mørket og eventuelt komme ud i livstruende situationer , så husk ikke at tage nogen chancer og tænk altid sikkerhed sikkerhed sikkerhed..

Med en telefon ved sin side så kan man faktisk også holde øje om man er på det rette spor og eventuelt dreje ind på ruten igen.. Jeg var aldrig gået ud i vandet om natten uden kraftige pandelamper – telefon og jeg ville aldrig gøre det alene ….

Pas på dig selv er nøgleordet……!

Når det er sagt så vil jeg anbefale dig hurtigst muligt at komme afsted , da der er så mange fisk at man næsten ikke tror det er rigtigt… De springer konstant men er meget svære at fange , men det giver dog håb for fangster når man ser så mange springe frit af vandet..

Hvorfor springer de så meget …?

Lus er problemet….!

Siden starten af juni har jeg de sidste 2-3 år observeret et stigende antal lus på de Nordfynske havørreder når vandet rammer temperaturen 13-15 grader. De springer mere end normalt og tilmed bliver de noget nær umulige at fange og jeg tænker at det må føles som myggestik over alt på kroppen.. Havørreden springer så meget i et forsøg på at slå de bæster af og de har derfor naturligvis sværnt ved at holde fokus på maden..

Det er specielt de typiske pladser som Æbelø – Egebjergaard – Flyvesandet at dette fænomen udspiller sig og jo længere du kommer syd på så bliver vandet mere fersk og derved forsvinder lusene.. De holder til i de salt områder og da indholdet af salt  er større på Nordfyn end på feks. Sydfyn så ser man derfor dette udspille sig mere her..

Jeg kunne skrive meget mere men en ting er sikkert…!

Æbelø er en perle og jeg indfinder mig snart på øen igen ….

Måske vi ses til en fælles oplevelse..

Vil du på kursus med på en af mine kurser så tjek mere her