Den magiske sommeruge til havørreder

Her finder du de største havørreder om sommeren

Der findes uger på året der har magiske træk ,når vi snakker om store og grove havørreder

Alle ved at f.eks Karup Å kaster enorme fisk af sig i juni måned og det er i et antal ,der kan få selv de dyreste fiskedestinationer til at blegne ved disse fangster. Måske ikke i det antal som der fanges i Rio Grande, men størrelserne for disse fisk fra bla. Karup Å er enorme og det er folk villige til at rejse langt efter.

13882466 10210446881514829 1731813126100482761 n
Henrik Stubkjær med grov fisk fra Karup Å

Nu skal dette indlæg ikke dreje sig om Karup Å , men om det kystfiskeri som er muligt her i Danmark rundt omkring på vores kyster.

De fleste er ikke i tvivl om at fiskeriet kan være godt i april måned , men der findes faktisk perioder der kan være langt mere effektive og det er specielt hvis man drømmer om en af de helt store havørreder fra kysten.

Det har længe været alment kendt ,at der trækker meget store havørreder op i vores vandløb hen over sommeren , men næsten igen dyrker dette fiskeri særligt meget . Eller det vil sige, at der er mange der fisker om natten på de klassiske store rev og gode sommerpladser , der indeholder strøm og køligere vand der kan give et godt fiskeri i sommervarmen.

Men det er ikke her du finder de havørreder der trækker imod vores produktive åer, der bare venter på, at de store fisk banker på ude i Å udmundingen. Det sker dog af og til at en stor fisks landes på disse pladser i sommernatten og nok derfor bliver vi med at opsøge netop disse pladser.

Hvis du vil have langt større chance for at fange en af de helt store havørreder, så skal du begynde at tænke anderledes i dit valg af fiskepladser i fremtiden om sommeren.

Jeg har kendskab til et par meget produktive åer på Fyn , hvor jeg ved at der trækker mange store havørreder op i præcist 3 uge af juli og 1 uge i august. Faktisk så har det de sidste 10 år været så præcist , at jeg kan sige +- 3 dage, hvor jeg kan se de trækker op i åen.

Den magiske sommeruge til havørreder
Fynsk drømmefisk fra en lille å en dag i juli

Jeg har flere gange ligget på mine knæ i høj sol og spottet disse flotte trofæ fisk , som vi alle drømmer at fange på kysten. Fiskeriet i disse små vandløb kan være næsten umulig, da man skal kravle sig frem til vandet uden at blive set eller mærket.

Det sidste er altid det sværeste da bringerne ofte afsløre ens tilstedeværelse men bølger på overfladen, da brinken giver efter for den belastning man udsætter den for, når man bevæger sig rundt. Er man så heldig, at det lykkedes at komme helt frem til vandet med frit udsyn til fiskene , så er det næste problem at skulle kaste til disse fisk, der står på bare  20-50 cm vand, der kun har en bredde på 1-2 meter.

2 store havørreder midt i den lille å..

Derfor tænder jeg ikke rigtigt på dette fiskeri , men at kunne nyde synet af disse kæmpe fisk i åen er en oplevelse jeg ikke ville være foruden. Tænk at man kan være så tæt på sin drømmefisk og så bare ligge og nyde synet af dem i vandet, ja det får mit hjerte til at pumpe og banke som en jæger der får bukkefeber.

Bukkefeber

” Bukkefeber, særlig form for “nervøsitet” under bukkejagt. Når jægeren sniger sig ind på byttet, kan spændingen blive så intens, at han eller hun kommer til at ryste over hele kroppen og derfor ikke kan fastholde sigtet. Opstår bukkefeber, bør jægeren afholde sig fra at skyde.

Bukkefeber opstår, fordi signalstofferne adrenalin/noradrenalin og dopamin aktives. Noradreanlin og adrenalin frigøres under pres og stress og medfører en kamp-flugt-reaktion med bl.a. øget, vejrtrækning, hjertebanken og rysten”

Min drøm om de store havørreder på kysten

Findes væk fra åerne men dog så tæt på ,at vi rammer lige ned i deres trækruter til åen i den magiske sommeruge, hvor de store havørreder trækker tæt på kysten. I deres søgen for at finde deres kommende mage og fører deres gener videre , så er det nødvendigt at komme væk fra det åbne hav og de tvinges derfor ind imod kystpladserne tæt ved åens udløb.

Husk nu at der er fredninger tæt på disse pladser og det skal du have 100% styr på.

Tjek eventuel her hvor der er fredninger tæt på ved dit eget fiskevand

Den magiske sommeruge til havørreder
Elsehoved på østfyn er en plads der er værd at fiske på nu

Der findes de oplagt pladser ved de vandløb der har helårsfredninger ( de er røde på f.eks havørred.com) men der findes også et alternativ til disse pladser. Nemlig de vandløb som kun har halvårsfredninger ( de er blå) deres fredninger ligger ofte i perioden fra d. 16 september – 15 marts, så de er meget oplagte at besøge lige nu. Her vil fiskene komme trækkende i de badekar der ligger tæt på kysten og flere af fiskene ynder at tage opholder på små rev og høfter i kortere perioder inden de drager videre. Fiskeriet er lidt underligt for man står ofte og fisker på nogle klassiske forårs pladser ,men nu er vandet måske 18-22 grader varmt , men det skal du ikke bekymre dig om ….

Fiskene de er der og i et antal der vil overraske dig meget…

Kanonkugler i form af sølvtøj og løse skæl

Jeg har en plads på østkysten ,hvor jeg på de gode dage i foråret kan skovle fisk op  og den ligger tæt op til en helårsfredning. Fiskende der fanges er en typisk blanding af 50 % udlegede store fisk 25 %
undermålere 10 % målsfisk 15 % stålkugler på 50-55 cm ..

Her om sommeren i den magiske uge kommer alle de store og flotte fisk trækkende ude på kysten og de viser sig gang på gang indenfor kastehold, men det er endnu ikke lykkedes mig at få en af de store fisk ( ingen over 60 cm ) jeg kan ved at kæmpe som en besat godt fange nogle mindre fisk, men de store kan jeg ikke få i tale. Jeg har prøvet tidlig morgen – midt på dagen og i det sidste lys inden mørket tager over og nej de kan ikke fanges.

Forklaringen på dette

Jeg er nu efter 10 års kamp kommet frem til ,at de fisk der trækker så tæt på disse helårsfredninger , har så meget fokus på at komme op i deres vandløb , at de på ingen måde gider at indtage føde eller lave aggressions hug på hverken fluer eller blink.

Når de så er kommet op i åen og bliver presset af den normale lav sommer vandstand og andre fisk der vil indtage deres nye standplads, ja så kan vi få dem til at udløse hug på vores fluer og wobler i ren aggression.

Jeg har set så mange af disse store fisk stige til en flue i åen, som bare bliver lagt på vandet med et  kort forfang og med stangspidsen ud over brinken . Fighten er voldsom og brutal og den korte lineafstand gør dette fiskeri meget intens , men min drøm er og bliver at få dem ude på kysten.

Der er her at pladserne lidt længere væk fra åen bliver interessante for os kystfiskere , der søger efter de store fisk der er på vej til åen. Jeg har ikke nogle præcise afstande at give videre, men jo tættere man kommer på helårsfredninger jo svære bliver fisken at fange.

Et godt eksempel på hvordan en fiskeplads med halvårsfredning kan fiske…

Jeg blev i starten af juli kontaktet af en journalist fra Fyns Stiftidende , som ville lave en artikel omkring natfiskeri om sommeren og jeg var naturligvis ikke sen til at sige ja.

Dagen blev sat til en lørdag , hvor vi på dagen blev ramt af  høj sol og 28 graders varme, så min motivation var absolut ikke på sit højste og jeg udsatte vores aftale fra kl 20.00 til kl 21.30. Jeg  brugte en undskyldning om at så kunne vi lige nå en grilpølse og en kold øl mere inden vi skulle mødes på nordfyn.

Pladsen var udvalgt af journalisten Magnus ,som selv fisker en del i perioder af året. Pladsen var på ingen måde mit valg og jeg havde 100 andre pladser jeg hellere ville fiske på , men det skulle foregå her da artiklen skulle i Nordfyns sektionen. Jeg var sikker på at vi nok skulle fange en enkelt fisk, men det ville ikke blive noget at skrive om sagde jeg til Magnus .Jeg ankom til pladsen kl. 21.00  , som allerede var indtaget af Niels Christian Hougaard der stod placeret på det lille rev og fiskede løs..

Min første indskydelse var SATANS OGSÅ…..

Men der gik ikke mere end 10 min før Niels kunne spænde stangen op i fuld flex imens en meget stor havørred kvitterede med 4-5 høje spring helt fri af vandet. Jeg sprang ud i vandet ( var slet ikke parat endnu ) men jeg ville skyde nogle billeder , så vi var sikker på at have lidt friskt materiale til artiklen. Desværre så røg den hurtigt af , men synet af den store fisk og den flotte aftenshimmel var perfekt og jeg havde troende på fiskeriet.

Desværre – eller heldigvis så var Niels så skarp og effektiv at han kunne kroge endnu endnu en fisk lige ved min side ( jeg havde kun taget 10 kast tror jeg ) Samme scenarie med en springende fisk med den flotteste aftenhimmel og denne gang kunne Niels lande fisken sikkert i sit net.

13734949 1678870532435763 3275939979594071705 o

Pludselig så var der fisk over det hele og der var nogle rigtig gode fisk imellem , som vi gerne ville have fat i. Jeg mærkede en fisk som tog fluen forsigtigt , men den slap fluen med det samme og jeg ville lige flytte foden lidt , da hugget kom som et lyn fra den flotte himmel. Desvære så faldt jeg over en sten og tabte linen og fisken var igen væk – den ville ikke komme igen var jeg sikker på. Sikke en fjols at forspilde sådan en chance når der nu stod en journalist klar med et kamera…

Den magiske sommeruge til havørreder
Magnus tog det billede hvor jeg stod klar

DSC 5051Jeg tror at Niels kastede 5-8 gange efter mit lille stunt med stenen og så havde han fisk på igen.

Det var endnu en skøn sommerfisk der havde taget fluen kun 10 meter fra mig.Det kalder jeg at blive sat godt og grundigt på plads , men Niels var altså bare skarp og spildte ikke sine chancer , så det var fuldt fortjent.

Kort tid efter blev vandet fyldt med skidt og fiskene træk længere ud og kl 24.00 var alt død og vi stoppende fiskeriet.

Den vigtigste lektie denne aften var at den bedste periode faktisk var startet  kl 19.00 og sluttede klokken 21.00 , hvor strømmen skiftede retning og så døde fiskeriet. Selv i høj sol og med en vandtemperatur på 21 grader , så var der mange fisk inde på pladsen tidligt på aftnen.

Mit råd til dig er følgende- prøv nogle af disse pladser af her i sommervarmen og fortsæt gerne ind i august måned, så vil du blive overrasket over hvor mange fisk du vil se og måske fange.

Del gerne denne artikel  med dine fiskevenner og meld gerne tilbage med dine oplevelser fra disse pladser ved at kommentere dette indlæg.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mere end de andre læsere

God jagt derude

Hilsen Niklas Albrechtsen

SeatroutGuideFyn

Du kan læse artiklen fra turen her